Cara Membuat Apam Tepung Beras Anti Ribet

Apam Tepung Beras. Apam Tepung Beras Oleh: Azie Kitchen. Caranya: Blend nasi dengan air hingga halus kemudian masukkan sugar, tepung dan yis. Blend nasi dan air sehingga hancur.

Apam Tepung Beras Dimakan pula dengan kopi panas dan dicicah dengan kelapa parut alahai nikmatnya. Korang boleh buat sendiri apam yang jadi kesukaan ramai ini. Lihat juga resep Kue Apem Mekar/ Mangkok Mekar Tanpa Tape/ Apam tepung beras enak lainnya. Cara membuatnya tidak susah Apam Tepung Beras menggunakan 9 bahan dan 7 langkah. Berikut cara memasak nya.

Bahan yang diperlukan Apam Tepung Beras

  1. Siapkan bahan kering :.
  2. Siapkan 135 gram tepung beras.
  3. Siapkan 50 gram tepung segitiga biru.
  4. Dibutuhkan 1 sdt ragi.
  5. Siapkan bahan cair :.
  6. Dibutuhkan 250 ml santan kara me yang segitiga ditambah air.
  7. Dibutuhkan 100 gram gula pasir.
  8. Siapkan 1/2 sdt garam.
  9. Dibutuhkan minyak goreng untuk olesan.

Salah satu kuih orang kita yang banyak dalam pelbagai bentuk adalah kuih apam. Sebut je resepi apam tepung beras, apam balik,apam tepung gandum,apam merekah,apam kukus. Semua orang boleh buat resepi yang diberi tapi yang membezakan hasil kuih kita adalah langkah dalam membuatnya kan. So tips pertama, tepung yang hendak digunakan tu ayak dulu supaya adunan.

Langkah Pembuatan Apam Tepung Beras

  1. Siapkan bahan bahan yang diperlukan.
  2. Panaskan bahan cair. masak hingga gula larut. setelah larut tunggu sampai larutan tidak panas atau hangat hangat kuku.
  3. Campurkan bahan kering dalam 1 wadah. aduk hingga rata.
  4. Lalu campurkan larutan santan yang sudah hangat ke dalam bahan kering aduk hingga rata. lalu tutup dengan kain dan diamkan selama 30 menit.
  5. Setelah 30 menit. adonan akan mengembang. dilihat dari adonan yang sudah mengeluarkan buih.
  6. Siapkan kukusan lalu didihkan airnya. setelah itu siapkan cetakan dan oleskan dengan minyak. tuang adonan ke dalam cetakan sesuai selera. aku pake takan sendok sesuai gambar dan itu hasilnya 12 cup.
  7. Kukus selama 20 menit. setelah matang keluarkan tunggu hingga dingin lalu sajikan 😊.

Berbeza dengan apam mekar yang menggunakan tepung gandum, apam nasi pula menggunakan nasi sebagai bahan utama. Maka itu, jika anda punya nasi lebih sebaiknya jangan dibuang kerana boleh dibuat jadi apam. Anda boleh merubah nasi sejuk menjadi apam yang sedap. Mat buat apamni untuk bonda berbuka puasa tadi. Tapi kan kali ni mat campur sedikit tepung beras.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Cara Membuat Apam Tepung Beras Anti Ribet"

Posting Komentar